top of page

ריבוי תרופות - כאשר כמות הופכת לטעות




מוטרדים מסיבוכים הקשורים לריבוי תרופות?

מרגישים חסרי אונים ומבולבלים מכמות התרופות שאתם נוטלים?

הסקירה הבאה תשפוך מעט אור על התופעה ותציע פתרון.


בקיצור נמרץ על הבעיה

ככל שהאוכלוסייה מזדקנת היא צוברת מחלות שבגינן היא פונה למספר רב של מומחים (אורתופד, נוירולוג, נפרולוג, קרדיולוג, וכו'). המומחים, בתורם, רושמים מגוון רחב מאוד של תרופות. לא בכדי אנו רואים קשישים היוצאים מבית המרקחת ובידיהם שקיות עמוסות בתרופות.

הנתונים מראים שלמעלה מ-50% מהמטופלים המבוגרים נוטלים מעל ל-5 תרופות ואילו כמעט 20% נוטלים למעלה מ-10.


הבעיה היא שתרופות נוטות להגיב זו עם זו וליצור התנגשויות. לדוגמא, הן יכולות להפריע אחת לשניה בפירוק או בהפרשה או להגביר האפקט האחת של השניה. ואם לא די בכך, הן גם מגיבות עם מחלות הרקע. למשל, תרופה לסוכרת יכולה להחמיר אי-ספיקת לב, תרופה לדיכאון יכולה להחמיר תסמיני פרקינסון ואילו תרופה ללחץ דם יכולה לפגוע בקוגניציה.

בנוסף, חשוב לזכור שתגובות אלה מתרחשות בגוף מבוגר עם יכולות התמודדות מוגבלות. קרי, הכליות פחות יעילות בפינוי התרופות, הכבד פחות יעיל בפירוקן והתרופות "נתקעות" ברקמת השומן וממשיכות להשפיע על הקולטנים באופן מוגבר.


באופן כללי, בגלל שתהליכים אלו מתרחשים במקביל, קשה לצפות את תגובת המטופל לעומס התרופתי. עם זאת, ניתן לומר בוודאות שבגיל מבוגר נראה תגובה ממושכת, מוגברת ואף מקרים של רעילות.

אם חשבתם שהתנגשויות בינתרופתיות זה מסובך, דעו שזה לא סוף הסיפור. אומנם, קצרה היריעה מלהקיף את הנושא מכל היבטיו, אבל חשוב שנזכיר גם את תופעות הלוואי.

למרות שהן יכולות להתרחש גם בנטילה של תרופה בודדת, הסיכון עולה באופן מעריכי וביחס ישר למספר התרופות. 13% במקרה של 2 תרופות, 60% במקרה של 5 תרופות ו-100% במקרה של 8 תרופות ומעלה.

דהיינו, מטופלים מבוגרים הסובלים מפולפרמסי, בוודאות, יסבלו מתופעות לוואי.

הבעיה הגדולה היא ,שלעיתים, התופעות לא מזוהות ולא מטופלות כראוי. הסיבה לכך היא, שתופעות לוואי רבות "מחקות" מצבים המאפיינות גילאים מבוגרים (סחרחורת, ירידה קוגניטיבית, בלבול, עצירות, בעיות שינה וכד') והיחס אליהן הוא כאל מחלה חדשה או כאל הידרדרות של מצב קיים.

ומה קורה אז? צדקתם- נרשמות תרופות נוספות (הפעם כדי לטפל בתופעת הלוואי). מעין כדור שלג תרופתי.

ולעומס הזה יש מחיר בריאותי מטלטל!


בארה"ב תועדו בשנה כ-17 מיליון פניות למיון וכ-8 מיליון אשפוזים על רקע בעיות הקשורות לתרופות. כ- 300,000 בני אדם בשנה נפטרו כתוצאה מתופעות לוואי.

לצערנו, זה לא נגמר שם. המספרים גדלים בהתמדה והבעיה מעמיקה ולא מטופלת כראוי.

ואם אתם שואלים את עצמכם מה אפשר לעשות, אז הנתון הבא יעניין אתכם במיוחד. מחקרים מראים שעד 75% מהסיבוכים היו ניתנים למניעה, בהינתן התערבות מקצועית מתאימה.

"וואו, זה נורא! היה אפשר להציל המון אנשים!" בטח תתרעמו בצדק.

אכן זה נתון מייאש. מאידך, יש גם מקום לאופטימיות- נקיטה של צעדים נכונים היום, יכולה למנוע נזקים עתידיים.


אז מה אפשר לעשות כדי לעצור את "הפצצה המתקתקת" של סיבוכים בריאותיים?

אם חשבתם לפנות לרופא המשפחה על מנת שיוודא שהטיפול מושכל, יעיל ובטוח, סביר שתתבדו.

למה? משום שאין לרופא את הידע הנדרש לעשות זאת. כן, זה בדיוק כמו שאין לו את הידע המעמיק בתחום התזונה, הפסיכיאטריה, הפיזיותרפיה ועוד תחומים רפואיים או פארא-רפואיים אחרים.

הסיבה לכך אינה, חלילה, חוסר מקצועיות.  אלא ההתרחבות המהירה והמבורכת של הידע הרפואי שהובילה ליצירה של התמחויות. לכן, תחום כה רחב ומורכב כמו הפרמקולוגיה הוא התמחות בפני עצמה! על מנת להתמודד באופן יעיל עם מצבים מורכבים של פוליפרמסי, דרוש מומחה בתרופות.

החדשות הטובות הן שמומחה כזה קיים והוא נקרא רוקח קליני (ד"ר ברוקחות קלינית שלמד והתמקצע 8 שנים).

החדשות הפחות טובות הן שבארץ מספר הרוקחים הקליניים מוגבל ביותר והם כמעט ולא מייעצים למטופלים פרטיים. המטופלים נאלצים להתמודד לבד עם התרופות, ללא הכוונה או כתובת לשאלות. ובעיקר ללא גורם מקצועי שינווט, ינתח וידייק את הטיפול.

ההכרות עם ההשלכות הבלתי מתקבלות על הדעת של טיפול תרופתי לא מבוקר, הובילה אותנו להקים את חברת MyMedic. אנו  מספקים שירותי ייעוץ מעמיקים ומקיפים הניתנים על-ידי רוקחים קליניים מקצועיים, מנוסים, קשובים ואדיבים.

כאן המקום להדגיש שאיננו משווקים, מקדמים, מוכרים או קשורים לאף גורם מסחרי, מה שמאפשר לנו לספק שירות אובייקטיבי וחופשי מכל אינטרס, למעט האינטרס של המטופל.

לסיכום, אם אתם נוטלים תרופות כרוניות, חשוב ואף קריטי להתייעץ!

מעורבות של רוקח קליני הוכחה, מעבר לכל ספק, כמונעת סיבוכים ומשפרת את יעילות הטיפול ובטיחותו.

תאפשרו לעצמכם את השקט הנפשי שבידיעה שהתרופות פועלות בשבילכם ולא נגדכם.


הכותבת הינה ד"ר סשה ז'וראט, רוקחת קלינית, מנהלת מקצועית של חברת MyMedic המספקת שירותי ייעוץ רוקחי מתקדמים. ניתן לפנות אלינו בטלפון 08-8601767




Comments


חושש שהטיפול התרופתי שלך או של קרוביך לא יעיל ובטוח?

צור איתנו קשר לבדיקת התאמה

הודעתך נשלחה בהצלחה
bottom of page